CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS


Tolong sign ye ble da melawat...:)

Teman setiaku

Jom kita sama membantu...:)

Jom kita sama membantu...:)
SESIAPA YANG BERMINAT SILA HUBUNGI : Ust Syed Sharim - 019-5121274 AKAUN PERSATUAN KEBAJIKAN AL-FURQAN BANK MUAMALAT - 0803-0002083-71-7 (atas nama Persatuan Kebajikan Al-Furqan)

kenderaan impianku yg kedua

kenderaan impianku yg kedua

Tentang dirinya..

Tentang dirinya..

Wednesday, August 11, 2010

Nak ucap sket ni....:)Salam Ramadhan Al-Mubarak

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

"dengan ini,diishtiharkan bahawa,tarikh bermulanya puasa bagi umat Islam di seluruh negara adalah pada .........................."


kalau nak diingatkan kembali,sewaktu kita kecil2 dulu,x sabar2 rasenye nk dengar kata-kata hikmat tu dari penyimpan mohor besar raja-raja yang akan disiarkan di TV1,Tv2 ataupun sebagainya...Kenangan-kenangan waktu dulu,cukup indah..dan mungkin tidak dapat dilupakan...pose pose la jugak kan...tp,wktu kecik2 dulu,ape la yang nk difahamkan ngn pose...belaja sendiri2 cm ne nk pose,maklumlah,baru nak biasakan diri...jadi,mcm2 la jadi...antara liku-liku dan perkara-perkara yang akan dbuat sewaktu bulan ramadhan ni adalah...(waktu kecik2 je...da berumur belasan tahun mahupun puluhan,jgn duk wat pasai bak kata orang kedah...hihi) :-)

1) Cuba bukak tudung salji kot2 ada pape mknn yang lebih dari sahur pagi tadi punya...(jangan kasi ummi ngn abah nampak)

2)Tak tahan tengok iklan kat TV.boley pulak KFC pi buat iklan tayangan kejap..padahal nk bg tau jadual waktu berbuka je..hihi..(perut mula memberontak )

3) Dahaga la plak.....tiba waktu solat zohor dan asar (alang2 ambik wudhuk,bia test dulu,elok ke x air wudhuk tu..cm ner nk test?ha,fhm2 la ye..hihi)

4)Kena waktu petang,mak a.k.a ummi ataupun sape2 je buat preparation utk bukak pose...kononnye da x tahan sangat ni,mintak lauk sikit kt mak x nk bagi perut sakit..(sambil2 buat muka seposen je)

5)Bila da masuk minggu ke-2 ataupun 3,mula la bagi alasan x mo pose esk...rase nk demam la pulak...hihi(dan2 ja)

6)..........dan banyak lagi........:)


Bila dikenangkan kmbali...kita mungkin akan ckp,"eh,cm tu ye aku dulu?,x pun kita akan ckp sorang2 sambil tersenyum,"la,boley pulak budak kecik ni buat cm ni ye..aku kecik2 dulu pun cm tu jugak kot?"..hehe...mcm2 kerenah yang kita lalui...tp,masa demi masa,waktu demi waktu silih berganti...sedar x sedar,da bertahun2 lamenye kita da berpuasa dari zaman (( ta ya pa wau a.k.a tipu ))smpai la zmn skrg yg x boley da tipu2...x bermaksud zman dulu boley tipu...tak tak tak...bukan itu yang cuba disampaikan,tapi,zaman budak2 kan..msti ada muslihat yang cuba nak disimpankan....:)mcm berpengalaman je?hehe...maklumlah,pengalaman adalah guru yang terbaik dalam kehidupan kan...btul ke?:)

jadi,bila da semakin berumur ni,kita pun da makin matang..semua perkara tentang perkara-perkara di bulan Ramadhan kita dah pun tau..ape yang boleh dibuat,apa yang tidak..apa yang baik,dan apa yang boleh mengurangkan pahala puasa ataupun membatalkan puasa kita..




jadi,semua ini kena jaga....jangan mengumpat,mengeji orang lain,mencerca,dan sebagainya..sebaliknya,kita digalakkan supaya meningkatkan amalan-amalan yang sunat seperti memperbanyakkan wirid,zikir,mengaji,bersedekah dan pelbagai lagi..di bulan Ramadhan ini juga,nafsu memang kena jaga...kena pulak nampak bazar ramadhan,mcm2 la nak beli kan?jadi,kawal perbelanjaan kita agar tidak sia-sia usaha kita untuk memperolehi puasa yang berkualiti dalam sehari-harian...

Pernah Rasulullah SAW, manusia yang agung bersabda: “Ada orang yang berpuasa tapi tiada baginya pahala, yang dapat hanyalah lapar dan dahaga”.


Ingatan ini mesti dijaga agar ibadah puasa kita tidak rosak dan sia-sia walaupun tepat syarat dan rukunnya.Selanjutnya Rasulullah SAW memberitahu kita supaya banyakkan ibadah di bulan puasa kerana balasannya sungguh istimewa. Ia bulan pengampunan dosa juga bulan dikabulkan doa. Terhimpun kebaikan padanya. Syurga rindu orang yang memuliakannya.


Nabi SAW bersabda: “Siapa berpuasa pada bulan Ramadhan kerana iman dan mengharapkan reda Allah, akan diampuni dosanya yang terdahulu dan kemudian”


Terdapat tiga kategori manusia yang terhasil daripada Madrasah Ramadhan

1- seseorang yang bertambah imannya, amalnya berbanding yang sebelumnya
2- seseorang yang sama imannya, amalnya berbanding yang sebelumnya
3- seseorang yang berkurang imannya, amalnya berbanding yang sebelumnya

Agak-agaknya kita akan dimasukkan ke dalam kategori mana? Alangkah berbahagianya andai kita termasuk di dalam kategori pertama. Marilah kita koreksi diri, muhasabah setiap amalan kita supaya ianya membantu mempertingkatkan ibadah pada bulan Ramadhan yang bakal kita lalui nanti. Jadikan Ramadhan kali ini sebagai wadah untuk kita tingkatkan amalan agar ia akan menjadi Ramadhan yang terbaik pernah kita lalui, insyaAllah.



Akhir kata,saya ingin mengucapkan Selamat Menunaikan Ibadah Puasa kepada seluruh umat Islam diMalaysia dan sahabat sek lama..:).Tunaikanlah iadengan sebaiknya yang difadhukan ke atas kita sebagai umat Islam dimuka bumi Allah ini....Semoga kita memperolehi magfirah diatas keberkatan bulan yang penuh kemuliaan ini..amin..Salam Ramadhan Kareem dari saya M K I..ceria2 sllu...:)


1 comments:

Nur_Ma said...

Salam Ramadhan Al Mubarak,sama2 rebutlah peluang untuk menjernihkan tautan hati kehambaan kita terhadap Allah..moge2 kite mendapat Keampunan dariNya,.insyaAllah... Selamat menjalani ibadah ...